Elias Rantasen tervehdys politiikkapalstalle

18.6.2023

Myös minulle on annettu vuoro kirjoittaa arvoisalle Huittisten Kokoomuksen politiikkapalstalle kesäkuulle 2023 kirjoituksen. Kiitos luottamuksesta!

Kaksi vuotta on nyt kulunut historiallisesta kuntavaalista 2021. Vaaleja edelsi koronaepidemian glopaali puhkeaminen mailmanlaajuisesti, joka muutti jokaisen meidän arkielämäämme sekä rikkoi kunnallisvaaliemme järjestämisen aikataulun. Vaalipäivä piti olla 18. huhtikuuta 2021, mutta koronapandemian vuoksi eduskunta päätti maaliskuussa 2021 siirtää vaalit kesäkuulle.

Huittisissa vaalien selvin voittaja oli Kokoomus, vaaliliitossa Kd:n kanssa. Ryhmämme on nyt yhtä suuri kuin keskustan valtuustoryhmä. Ensi kertaan Huittisten kunnallishistoriassa. Kokoomus toimi viisaasti kristillisdemokraattien puheenjohtajan Sari Essayah:n ottaessa yhteyttä Huittisten Kokoomuksen silloiseen puheenjohtajaan, Tinja Tähtiseen vaaliliiton solmimiseksi Kd:n ja Kokoomuksen välillä. Koronatalvena 2021 Sari Essayh soitti minulle launtai-iltana Lapinlahdelta yllättäen, kysyi lähtisinko ehdokkaaksi. Olin Rauman Lapista muuttanut juhannusviikolla 2019 puolisoni kanssa Huittisiin, joten olin todella yllättynyt tilanteesta. Politiikassa olen ollut mukana vuodesta 1992 alkaen senaikaisen Kristillisen Liiton jäsenenä. Yksin ehdokkaana kunnallisvaaleissa Lapin kunnassa (itsenäinen kunta 2009 asti) ensimmäisen kerran. v.1992. Ääniä sain 2.4% vaaleissa annetuista äänistä. Kun en ollut vaaliliitossa, niin en tullut valituksi, vaikka äänimäärä olisi riittänyt tuplasti läpimenoon esim. keskustan kanssa vaaliliitossa. Kun Kd:n puheenjohtaja kansanedustaja Sari Essayh soitti, kerroin kyseisen kokemukseni vuodelta 1992 kuntavaaleista Lapin kunnassa. Vaali omalta kohdalta jäi harmittamaan suuren äänestäjä joukon puolesta, jotka tosissaan halusivat minut kunnanvaltuustoon. Sari ymmärsi tilanteen, teki aloitteen ja Huittisten Kokoomus vastasi siihen. Sain kutsun vaalien jälkeen kesällä 2021 järjestäytymistapaamiseen kokoomuksen Olohuoneelle tutustumaan ja esittäytymään. Sain ystävällisen ja lämpimän vastaan oton. Huittisten Kokoomus on hieno yhteisö. Olen saanut työskennellä asiantuntevan, ja kokeneen ryhmän kanssa upean kaupunkimme hyväksi. Muistan kaupunginjohtaja Jyrki Peltomaan sanat hänen puhuessaan uudelle valtuustolle ja erityisesti kohdistaen sanat ensikertaa valituille, ”yksin ei kukaan voi vaikuttaa, johtaa ja toimia kaupungin hallinnossa valtuutettuna luottamustoimessa, se on yhteisteistyötä yhdessä kaikkien ryhmien, sidosryhmien, virkakunnan kanssa”. Saman tosiasian puolesta ja hallintotavan mukaan myös nykyinen kaupunginjohtaja Viveka Lanne johtaa virassaan kaikkia viranhaltijoita, hallintokuntaa ja koko kaupunkia lakien ja asetusten mukaan.

Olemme nyt suurien haasteiden keskellä Huittisissa ja koko Suomessa. Tätä kirjoittaessani on säätytalolla uuden hallituksen muodostusneuvottelut jatkuneet jo pitkään, viikkoja. Kokoomuksen hallitusneuvotteluja johtavan Petteri Orpon, Ps:n puheenjohtaja Riikka Purran sekä Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henrikssonin sekä Kd:n puheenjohtaja Sari Essayan käsitys on vahvasti, että hallitus syntyy ennen juhannusta. Julkisuudessa on rinnastettu ja verrattu nykyisen neuvottelujen vaikeutta ja lähtökohtaa vuoden 2011 Jyrki Kataisen johtamaan hallitusneuvotteluun. On todettu mukana olleiden politikkojen taholta: silloiset neuvottelut olivat vielä vaikeammat. Olennainen kysymys on: miten tuleva porvarihallitus tulee säilymään vallassa? Nyt tulevan pääministeri Petterin Orpon rauhallinen ja pitkäjänteinen, kauaskantoinen asenne ja visio on saanut toteutua Tässä vaiheessa perusteellinen hallitusohjelman läpikäyminen ja hiominen vahvistaa hallituksen asemaa eduskunnan oppositioon nähden, kun itse ohjelmaa toteteutetaan hallituksessa. Seuraava hallitus joutuu tuomaan eduskunnalle sellaisia lakiehdotuksia, mitä vielä neljä vuotta sitten kukaan tuskin olisi edes päiväunissaan kuvitellut. Sopeutusta, leikkauksia, verouudistusta, työttömyysturvauudistuksen toteuttamista työhön kannustavaksi, työperäisen maahanmuuton mahdollistamista yhdessä työmarkkinasopijapuolten kanssa helpottamaan työvoimapulaa. Siirtyminen maltillisesti fossiilivapaaseen energiaan, tavalla, joka tukee kotitalouksien ostovoimaa ja samalla luo uutta teollisuutta ja työpaikkoja, eikä rasita maa- ja metsätaloutta sekä ruuantuotannon omavaraisuutta jne.

”Huittisten kaupungin hallinnossa puhaltavat uudet raikkaan tuulet. Valtuustoryhmien vetäjien välillä on syntynyt rakentava keskusteluyhteys. Valtuustoryhmät yli poliittisten puoluerajojen keskustelevat yhdessä. Valmistaudumme Huittisissa yhdessä kantamaan vastuuta, tukemaan virkamiehiä, työntekijöitä ja toimimaan kaikkien kuntalaisten hyväksi.” Kirjoitin kokemuspohjaisesti hyvin positiivisissa tunnelmissa näin 16.11.2021 kun noin puolivuotta oli kulunut uuden valtuuston työskentelyssä. Paljon on vaikeitakin ja suuria päätöksiä saatu maaliin, mutta uudet haasteet ovat jo edessä!

Toivotan kaikille oikein hyvää ja aurinkoista kesää!

Elias Rantanen

kaupunginvaltuutettu