UUDET PÄÄTTÄJÄT KIRKOLLA

30.4.2023

Uusi kirkkovaltuusto aloitti kautensa 31.1.2023 pidetyssä kokouksessa.

Rohkeasti usko, toivo, rakkaus - valtuustoryhmässä vaikuttavat pj. Juhani Norri sekä jäsenet Merja Evala, Anne Palonen, Atte Hölttä, Henna Stenfors, Tinja Tähtinen ja Veli-Matti Wasell. Varajäseninä ovat Kristiina Noppari, Ritva Palokangas ja Hannele Isaksson. Valtuustoryhmän jäsenistä lähes kaikki ovat uusia ja niinpä alkuun on tullut paljon sellaisia kysymyksiä, joihin ei ole ennen törmätty. Itse olen kokenut, että aikaisemmat valtuutetut ja puheenjohtajat ovat hyviä tiedonlähteitä. Vanhemmiten olen myös lakannut häpeämästä tietämättömyyttäni. Olen jopa soittanut pari kertaa tuomiokapitulin lakimiesasessorillekin, saadakseni varmistusta asioihin.

Ensimmäisessä valtuuston kokouksessa tehtiin luottamuspaikkavalinnat.

Kirkkoneuvostoon varsinaisiksi jäseniksi tulivat valituiksi meidän ryhmästämme Evalan Merja (varajäsen Hannele Isaksson), Palosen Anne (varajäsen Ritva Palokangas) ja minä, Veli-Matti (varajäsen Atte Hölttä). Kappelineuvostoon, joka toimii Vampulassa, valittiin Palosen Anne (varajäsen Aino Tammi) ja Stenforsin Henna (varajäsen Eija Sampolahti). Kirkkoneuvoston edustajana pääsen myös kappelineuvoston kokouksiin.

Lähetys- ja evankelioimistyön vastuuryhmä

• Atte Hölttä
  • Antti Törmä (varajäsen)

Diakoniatyön vastuuryhmä

• Merja Evala vastuuryhmän puheenjohtaja
  • Markku Evala
  • Henna Stenfors (varajäsen)

Viestintätyön vastuuryhmä

• Anne Välimäki

Metsätyöryhmä

• Markku Evala
  • Juhani Norri

Kiinteistötyöryhmä

• Anne Palonen
  • Veli-Matti Wasell

Kirkkoneuvoston edustaja Jumalanpalvelus- ja musiikkivastuuryhmä

• Anne Palonen

Kasvatustyön vastuuryhmän jäseniä ei voitu valita ensimmäisessä kokouksessa, koska ehdotuksen sukupuolijakauma ei ollut sääntöjen mukainen. Valinta tehtiin myöhemmin ja valituiksi meidän ryhmästämme tulivat Palokankaan Ritva ja Luodon Lasse. Varajäseninä vastuuryhmässä Nopparin Kristiina ja minä, Veli-Matti.

Kirkkoneuvoston edustajana kirkkovaltuuston kokouksissa olen minä, jos kirkkoneuvoston puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat estyneitä osallistumaan kokoukseen.

Kirkkoneuvosto on kokoontunut nyt neljä kertaa ja kokouksissa on päätetty tärkeistä asioista, kuten sähkönyhteishankintasopimuksesta, vs. seurakuntapastoriksi valittiin Terhi Hölsä, seurakunnan varojen sijoitussuunnitelmaa muutettiin, kirkkoherralle on annettu sivutoimilupa, Vampulan kirkkoon on päätetty rakentaa maalämpöjärjestelmä. Nähtäväksi jää, kuinka etenee esimerkiksi aloite Ylistejärven leirikeskuksen saunan uudelleenkäyttöönotosta tai mietinnät kirkon äänentoiston nykytilasta.

Kuluvalalla viikolla pidimme aloitteestani kirkossa katselmuksen äänentoistosta. Paikalla olivat lisäkseni suntio Tauno Kykylä ja kolme paikkakuntalaista huonokuuloista (kuulokojeen käyttäjää). Erityisesti kuulostelimme ja merkittiin muistiin, missä kuulolaitteiden käyttäjät parhaiten kuulevat äänet puhetaajuuksilla. Totesimme, että silmukat toimivat huomattavasti paremmin lähellä seiniä, heikoimmin keskikäytävällä. Silmukat ovat kirkossa urkuparven alla sekä kellotornin alla.

Elämme mielenkiintoisia aikoja, vielä ennen kesälomia on pari kirkkoneuvoston kokousta ja yksi kirkkovaltuuston kokous.

Hyvää alkukesää!

Veli-Matti Wasell

Kirkkovaltuutettu

Kirkkoneuvoston jäsen