Tuomas Toivola

Olen Tuomas Toivola, 30-vuotias maatalousyrittäjä Huittisten Nanhialta. Tilamme on toiminut Huittisissa n. 350 vuotta, minun ollessa suvun 12. isäntä. Tämä on ollut hyvä paikka yrittää, ja näin tietenkin soisi olevan jatkossakin. Kaupunginvaltuustossa olen toiminut nyt yhden kauden. Kuntapäättämisen koukerot ja ”talon tavat” oppineena koen, että toisella kaudella minulla olisi entistä enemmän annettavaa huittislaisten hyväksi. Valtuustotyön lisäksi olen nyt neljä vuotta toiminut teknisen lautakunnan varapuheenjohtajana. Teknisellä puolella tehdään ehkä kuntalaisten silmiin ne näkyvimmät päätökset ja mielelläni jatkaisin vaalien jälkeen muodostettavan teknisen valiokunnan jäsenenä.

Muiden pienten kaupunkien tavoin, myös Huittinen tekee jatkuvasti muuttotappiota. Kaupungin elinvoimaisuuden takaamiseksi on siis töitä tehtävänä. Elinvoimatoiminnan on jatkossa keskitettävä huomionsa entistä enemmän teollisuuden ja yritysten houkuttelemiseen kaupunkiimme. Huittinen on Satakunnan yrittäjäpositiivisin kunta ja sitä meidän tulee olla myös tulevaisuudessa. Elinvoimaisuuden vahvistamiseksi on kaupungin oltava kiinnostava paikka teollisuudelle ja yrityksille. Siten luodaan työpaikkoja, verotuloja ja sitä kautta hyvinvointia huittislaisille.

Hyvinvointi edellyttää myös mahdollisuuksia ja palveluita ihmisille ikään katsomatta. Kaupunkimme liikkumismahdollisuudet ovat mahtavat, niitä edelleen kehitetään ja uusia luodaan. Uuden Lauttakylän koulun vihdoin valmistuessa voimme tarjota kaikille koululaisille ja opettajille toimivan ja turvallisen kouluverkon. Tämä mahdollistaa parempien tilojen tarjoamisen myös varhaiskasvatukselle, jossa mm. subjektiivisen päivähoito-oikeuden palauttaminen aiheutti kaupungille haasteita. Vanhuksille Huittisissa on tarjolla erilaisia asumisvaihtoehtoja, yksilön tarpeet huomioiden.

Huittisten pitää olla hyvä paikka asua, elää ja yrittää vauvasta vaariin!