Tinja Tähtinen

Kuuntelen, ajattelen, toimin. Ihmisten tähden.

Olen 46-vuotias äiti ja puoliso, sairaanhoitaja ja kuntapäättäjä. Aivan tavallinen Huittislainen.  Olen työskennellyt sairaanhoitajana yli 25-vuotta ja tehnyt työtä monella eri erikoisalalla ja hyvin  monenlaisten ihmisten kanssa. Potilastyö on kyllä intohimoni. Vaativaa työtä lähellä ihmistä,
vaihtelevia tilanteita ja elämän suuria tunteita. Ihmisyys ja yhteiskunnan ilmiöt ovat tulleet laajasti tutuksi. Olen saanut toimia yliopistosairaalan ja sairaanhoitopiirin johtoryhmätyössä täysipainoisesti kymmenen vuotta ja työ on opettanut hallitsemaan suuria kokonaisuuksia ja välttämään
osatotuuksia. Koko Suomalainen terveydenhuollon järjestelmä on tullut tutuksi, osin myös kansainväliset järjestelmät.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tykkään olla monenlaisessa tekemisessä mukana ja saanut rakennettua hyvät verkostot niin kunnan, maakunnan kuin valtakunnantasolla. Verkostoista löytyy vaikuttamisen mahdollisuuksia ja omaan osaamiseen kasvua. Osaamistani olen aina kasvattanut myös opiskelemalla; erikoistumalla ja täydennyskouluttautumalla. Nyt viimeisin opintopolkuni on Tampereen yliopistossa kandivaiheeseen saadut julkisoikeuden opinnot, jotka aktiivinen kuntapolitiikka ja viimeistään Koronavuoden työt ovat vieneet toistaiseksi tauolle.

Huittisissa olen saanut toimia paitsi valtuutettuna, myös kaupunginhallituksen jäsenenä ja perusturvalautakunnan puheenjohtajana kuluneella kaudella. Työtä on riittänyt mutta niin sen tulee ollakin, kun yhteisiä asioita haluaa ahkerasti hoitaa. Kaikki aikaansaannokset vaativat määrätietoista työtä ja luottamukseen perustuvaa yhteistyötä. Joku saattaapi kehuskella omilla aikaansaannoksillaan, minä rohkenen sanoa, ettei kukaan yksin saa aikaan juurikaan mitään.

Luonnollisesti johtotehtävissä valta ja vastuu toimielimen aikaansaannoksista on hyvin paljon puheenjohtajalla, mutta sekin perustuu luottamukseen ja molemminpuoliseen arvostukseen. Minulla on ollut ilo johtaa tärkeän lautakunnan ensiluokkaista työtä. Ensiluokkaista siksi, että lautakuntani on uskaltanut ja osannut katsoa eteenpäin, saanut merkittävästi asioita aikaiseksi ja pitänyt kaupunkimme perusturvan etukenossa kehityksen suhteen ja saattanut sen edulliseen asemaan mahdollisia valtakunnantason uudistuksia ajatellen.

Parhaiten kunnan hyvään tulevaisuuteen vaikutetaan asiallisesti ja ahkerasti kuntapäättäjän työtä tekemällä, ei vain paikalle patsastelemalla ja viisastelemalla. Haluan olla aikaansaava kuntapäättäjä, joten otan ahkerasti selvää asioista, osallistun enkä lintsaa, opin ja kuuntelen. Avaan aina suuni silloin, kun on sanottavaa, en vasta jälkikäteen. Myöhemmin se on täysin turhaa brassailua, opin tämän jo nuorena sairaanhoitajaopiskelijana. Huolehdin myös aina siitä, että käytän puheenvuoroni toista ihmistä kunnioittaen.

Hyvä arki ja lähipalvelut Huittisissa turvataan tarkalla taloudenpidolla ja yritysten ja työpaikkojen toimintaedellytyksistä huolehtimalla sekä rohkealla sanavalmiilla vaikuttamistyöllä. Kuntalaisia pitää kuulla aidosti muttei antaa sen kahlita päätöksentekoa ja päätöksiä pitää tehdä rohkeasti ja ketterästi. Omia työntekijöitä tulee johtaa hyvin, vaatien ja arvostaen ja siten pitää huolta kaikenikäisten kuntalaisten laadukkaista palveluista.

Tällä reseptillä tehdään, jos Tinjan malliin tehdään. Työtä taidolla ja suurella sydämellä.

Terveyttä vaalikevääseen ja intoa vaaliuurnille!