Pekka Pirttikoski

Rakkain harrastukseni on sukututkimus. Kaikki alkoi omien vanhempieni suvuista. Olen ollut etsimässä ja yhdistämässä satakuntalaisia sukuja toisiinsa jo kahdenkymmenen vuoden ajan. Omissa nimissäni olen julkaissut viisi erilaista sukuhistoriaa ja lisää on koko ajan tekeillä. Olen Vammalan Seudun Sukututkijat ry.n hallituksen jäsen. Olen Huittisten Rotary ry:n hallituksen jäsen.

Olen Pekka Pirttikoski, 66-vuotias satakuntalainen, paljasjalkainen huittislainen ja ylpeä juuristani. Olen ylpeä myös kaupungistani Huittisista.

Työurani käsittää kolme erilaista jaksoa. Kuten ainakin varttuneemmat muistanevat, toimin market-elintarvikekauppiaana Huittisissa T-market Pekantorilla. Sittemmin tie vei Tallinnaan aloittamaan ja kehittämään itsenäistyneen Viron ensimmäisiä isojen kauppakeskusten Stockmannin ja Prismojen elintarvikekauppaa päätyen Prismojen kaupalliseksi johtajaksi.

Työurani jatkui vielä Huittisissa Varamiespalvelu (nyk. Eezy) -yrittäjänä. Tuona aikana näin selvästi, että Huittisten ydin on vahva yrittäjyyys ja yritysten luomat työpaikat.

Kaupunkimme on Satakunnan elinvoimaisimpiin kuuluva ja hyvin pärjäävä maaseutukaupunki, mutta tästä voidaan, ja pitääkin, vielä kiriä ylöspäin niin isompien kuin pienyritystenkin toimintaa tukemalla kaikin mahdollisin keinoin.

Mielestäni näiden vaalien tärkeä tavoite on luoda erityinen "huittislainen ilmapiiri", jossa voidaan olla eri mieltä, mutta keskustellaan ja etsitään yhteinen näkemys.
Tarve yhteisestä näkemyksestä korostuu, kun tiedämme, että valituksi tulevien ehdokkaiden työ valtuustoissa ei tule olemaan helppo.

Kuntatalous on kehittynyt heikosti jo pitkään, ja koronakriisi vaikeuttaa tilannetta entisestään. Myös ikärakenteen muutoksen takia tulevista vuosista uhkaa tulla yhtä säästölistojen tekoa. Jotta Huittisten valtuuston työ ei kuluisi pelkkien hevoskuurien valmisteluun, olisi katseet suunnattava kakun kasvattamiseen enemmän kuin sen jakamisen miettimiseen. Tässä piilee yrittäjäehdokkaiden voima. Yrittäjä, jos kukaan ymmärtää talouden päälle. Verojen korotusten ja menojen leikkausten tie on lyhyt. Paljon järkevämpää on saada kaikki ymmärtämään, että viime kädessä tärkein kunnan tehtävistä on luoda edellytykset menestyvälle yritystoiminnalle. Mitä enemmän kunnassa on yrityksiä ja yrittäjiä, sitä paremmin kunta voi huolehtia asukkaiden
hyvinvoinnista.

Huittisten kaupungin ja yrittäjien yhteistyö on toiminut niin hyvin, että Huittisten kaupunki on palkittu ja kahtena vuonna Satakunnan yrittäjäystävällisimpänä kuntana. Tästä on hyvä jatkaa.

Lupauduin ehdokkaaksi, koska kiinnostukseni kunnallisten luottamustehtävien hoitamiseen on iso.

Huittislaiseen yrittäjämaailmaan jo hienosti kotiutuneella kumppanuusajattelulla olisi käyttöä myös valtuustotyöskentelyssä yli poliittisten rajojen. Kiisteleminen, riitelemisestä puhumattakaan, ei palvele ketään tai mitään.