Mari Saari

Olen Mari Saari ja toista kertaa tyrkyllä valtuutetuksi. Olen 50-vuotias. Uusioperheeseemme kuuluu aviomies, kaksi 17-vuotiasta Lauttakylän lukiota käyvää nuorta naista, miehen jo aikuiset 3 ”lasta” sekä kaksi rescue-kissaa. Vuosien saatossa työkokemusta on tullut hankittua usealta alalta. Viimeiset 10 vuotta olen ollut Huittisten kaupungin palveluksessa. Ensin vuodeosaston hoitajana ja nyt viimeiset 4 vuotta työllisyyspalveluiden työvalmentajana ja nyt 1.4. alkaen yksilövalmentajana.  Tällä hetkellä toimin teknisen lautakunnan jäsenenä sekä nuoriso- ja liikuntalautakunnan varapuheenjohtajana.

Toiset luonnehtivat minua kovapäiseksi ja jääräpäiseksi. Sen kyllä pystyn itsekin tunnustamaan, etenkin silloin kun siitä on ollut hyötyä. Nimittäin en suostu vain toteamaan ikäviä asioita ja voivottelemaan. Hihat pitää kääriä eikä jäädä jahkaamaan.  Mielipiteeni perustan tutkittuun tietoon. Paikalleen jämähtäminen on asia, jota vastaan pyristelen joka elämän saralla. Olen utelias ja avoin elämän uusille ilmiöille. Näkökulman vaihtaminen on aina mielenkiintoista. Suosittelen kaikille.

Opiskelen työn ohessa neuropsykiatriseksi -valmentajaksi. Pidän erittäin tärkeänä, että neuropsykiatriset vaikeudet havainnoidaan mahdollisimman varhain. Oppimisvaikeudet jättävät ihmisiin syvät arvet, jotka hoitamattomina saattavat vaikuttaa vielä pitkälle aikuisuuteen aiheuttaen pahimmillaan syrjäytymistä sekä mielenterveys – ja päihdeongelmia.  Sairaanhoitopiirin ja perusterveydenhuollon onkin puhallettava yhteen hiileen diagnosoinnin ja hoidon sujuvoittamiseksi.  Diagnoosin saaminen mahdollistaa nepsyille lääkityksen ja heille kuuluvat palvelut ja kuntoutuksen.  Lämmöllä luin Lauttakylän lehden yleisön osastosta Lauttakylän koulun opettajien unelman uudesta koulusta. Opettajilla on halu ja valmius huomioida opetuksessa erilaiset oppijat ja heidän tarpeensa. Opettajien ammattitaito tulee hyödyntää tilojen suunnittelussa. Koulu rakennetaan lapsille, ei päättäjille!

Harrastan puutarhanhoitoa ja sekä eri luontoaktiviteetteja, mm hiihto, vaellus, maastopyöräily jne. Pidän ruoanlaitosta ja erilaisten reseptien testailuista. Ruokakoriini valikoituu suomalaisia tuotteita ja erityisesti lähellä tuotettuja raaka-aineita. Toivoisin kaupungin suosivan koulujen, palvelukotien yms. ruokalistalla lähiruokaa. Hankintojen painottuminen lähiseudun raaka-aineisiin on varmasti kannattavaa, kun huomioimme hankintojen yritysvaikutukset.

Lapissa tulee käytyä hiihtämässä tai vaeltamassa pari kertaa vuodessa. Tunnustaudun Lapin hulluksi. Onneksi väliaikoina meillä täällä Huittisissa on komeat ulkoilumaastot. Luontoa ja sen moninaisuutta tulee suojella. Kuitenkin niin että elämä Kehä III ulkopuolellakin on mahdollista. Omat jätteeni olen lajitellut jo vuosia ja nykyään rakas aviomieheni säilöö loput rojut nurkkiimme, joten jätettä meiltä ei juurikaan synny!  Ilmastonmuutos ja kiertotalous vaatii uusia innovaatioita ja luo uudenlaista työtä. Näistä esimerkkinä poistotekstiilinlajittelija, ympäristöneuvoja sekä monta muuta. On ollut ilo saada kehittää Meijerille tekstiililajittelupaja- ja myymälä. Lajittelemme lahjoitetun tekstiilin sekä käyttökelpoisiin, että materiaalihyödynnettäviin tekstiileihin. Käyttökelpoiset lahjoitamme hyväntekeväisyyteen tai myymme alhaisella kilohinnalla myymälästä asiakkaille. Materiaalihyödynnettävä poistotekstiili lähtee LHJ:n toimesta Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n Paimion pilot-laitokseen hyödynnettäväksi kierrätyskuiduksi teollisuuden tarpeisiin. Huittisten kaupunki on näin mukana merkittävässä valtakunnallisessa pilotissa. Toimin myös osana Telaketjun yhteistyöverkostoa, jonka tavoitteena on edistää tekstiilien kestävää tuotantoa, käyttöä ja kiertoa. Tällä hetkellä työn alla on poistotekstiililajittelijan tutkinnon luominen.

Huittisiin tarvitaan lisää asukkaita / veronmaksajia. Huittinen on sijainniltaan Pori – Tampere -Turku alueen työssäkäyntialuetta.  Pystymme houkuttelemaan näitä ihmisiä asukkaiksi profiloitumalla lapsiystävälliseksi kaupungiksi, jossa lasten palvelut ja koulut ovat laadukkaita.  Ihmisethän valitsevat asuinkuntansa siinä vaiheessa, kun lapset ovat pieniä ja vertaillaan asumisen hintaa, lasten ja nuorten palveluiden laatua sekä harrastusmahdollisuuksia.

Huittisissa on paljon osaamista, jota voi brändätä. Olemme monet saaneet useana vuonna nauttia Lauttakylän koulun upeista musiikkiesityksistä. Voisiko uusi koulu olla musiikkipainotteinen ja saada vaikka nimensäkin paikkakunnan nimekkäistä muusikoista. Miltä kuullostaisi ”Jukka Perkon musiikkipainotteinen koulu” tai ”Törmälä Bros- rautalankamusiikkipainoitteinen koulu” :D. Omat ja naapurin syntymättömät lapsenlapsetkin veisin siihen kouluun, vaikkeivat triangelia osaisi soittaa!!

Hullujakin ideoita pitää voida esittää. Joskus ne on jalostettu huippuideoiksi saakka.

Olen kuulolla!

mari.saari@huittinen.fi